שר שלום ג'רבי על החזרי נסיעות למתנדבי השירות הלאומי

השירות הלאומי אזרחי – פעילות שהחלה בשנות ה-70 של המאה הקודמת מתוך רצון של בנות הציונות הדתית לתרום לחברה שלא דרך שירות בצה"ל, ושהתעצמה מאוד בשנים האחרונות לאחר שהוקמה רשות ממשלתית שמסדירה את התחום ומפתחת אותו משמעותית – הוא מוסד רב חשיבות. בזכות האופציה הזו יכולים צעירים וצעירות מפלחי אוכלוסיה שונים לתרום למדינה ולחברה שלא דרך שירות צבאי (שאינו אפשרי עבורם מסיבות שונות) ובמקביל להיתרם בעצמם (הן מהנתינה והן מהכלים והניסיון שהן רוכשים במסגרת השירות, וכמובן גם מההטבות שמוענקות להם תום 12 או 24 חודשי התנדבות). בנוסף יוצר השירות הלאומי אזרחי אינטראקציות בינאישיות בין צעירים וצעירות שללא מסגרת זו סביר להניח שלא היו נוצרות, ובכך תורם את חלקו לקירוב הלבבות (שהרי אין כמו היכרות אישית כדי לפוגג דעות קדומות) וללכידות החברתית, שהינה יקרת ערך עבור החברה הישראלית.

באופן טבעי, זכאים מתנדבי ומתנדבות השירות הלאומי אזרחי לתנאים הולמים במהלך תקופת השירות (וכאמור גם לאחריה הם זוכים להטבות שונות), ובין השאר מדובר כמובן על האפשרות להגיע למקום ההתנדבות וממנו בחזרה לביתם מבלי להידרש לשלם על כך.

בהתאם פעל שר שלום ג'רבי, ראש רשות השירות הלאומי אזרחי מאז שנת 2010, לשיפור המצב בכל הקשור להתניידות בתחבורה ציבורית עבור בני ובנות השירות, ובסוף שנת 2015 נחתם הסכם תקדימי בין הרשות לבין משרדי האוצר והתחבורה.

ההסכם שחתם שר שלום ג'רבי עם משרד התחבורה ומשרד האוצר

עפ"י ההסכם שנחתם בדצמבר 2015, רשאים המתנדבים והמתנדבות של השירות הלאומי אזרחי לנסוע בחינם בכל קווי הרכבת וברוב קווי האוטובוס (למעשה כל קווי האוטובוס, פרט לאלה שיעדם הוא אילת והערבה, או שנקודת המוצא שלהם היא אזור זה. יחד עם זאת מי שמתגורר באילת או בערבה או שמקום השירות שלו הוא שם, יוכל לנסוע בחינם גם באוטובוסים הרלוונטיים).

על-מנת לממש את הזכאות, על בני ובנות השירות הלאומי להצטייד בכרטיס רב-קו ולעדכן אותו על סמך כרטיס מתנדב/ת תקף.

מאחורי היוזמה עומדים כאמור שר שלום ג'רבי, ראש רשות השירות הלאומי אזרחי, שר התחבורה ישראל כץ ושר החקלאות אורי אריאל (שכן בשנת 2015 רשות השירות הלאומי אזרחי עברה למשרדו ולאחריותו).

מה קורה כשאין תחבורה ציבורית למקום השירות או בחזרה ממנו?

המאמצים של שר שלום ג'רבי ואנשי משרד התחבורה נוגעים כמובן אך ורק לנסיעה בתחבורה ציבורית, שנמצאת תחת אחריות משרד זה.

יחד עם זאת ישנם מצבים שבהם אין תחבורה ציבורית אל המקום בו משרתים המתנדבים והמתנדבות, או שלחילופין אין תחבורה ציבורית זמינה ממקום השירות בחזרה הביתה.

במקרים אלה מוטלת האחריות על כיסוי הוצאות הנסיעה הארגון או העמותה שבהם מתבצעת ההתנדבות בפועל (כשביניהם ניתן לציין את מגן דוד אדום, משטרת ישראל, משרדי ממשלה שונים, עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים, רשות הגנים והטבע, גרעיני בני עקיבא ועוד).

בנוסף, על המסגרת המפעילה (רשות השירות הלאומי אזרחי היא למעשה מעין גוף-על שתפקידו הוא לפקח על מספר עמותות שנבחרו כדי לשדך בפועל בין מתנדבים לבין גופים הזקוקים להם ולפקח על תנאי השירות בהם) לכסות את כל הוצאות הנסיעה של בני ובנות השירות הלאומי אזרחי במסגרת שירותם.

עוד מדגיש שר שלום ג'רבי כי מתנדבי ומתנדבות השירות הלאומי אזרחי זכאים לדמי כלכלה בשיעור של כמה מאות שקלים לחודש (הסכום המדויק נע בין כ-500 ש"ח לכ-850 ש"ח, בהתאם למקום השירות ואופי השירות – האם הוא מתבצע מחוץ לבית, כולל ארוחה או שתיים או בכלל לא, וכו').