שר שלום ג'רבי מספר על התייקרות ענף הרכב בישראל ועל הקושי לצעירים להחזיק רכבים

קשה להיות צעיר בישראל. למען האמת גם למבוגרים יותר לא תמיד קל, אבל עושה רושם שהדור הצעיר משלם מחיר יקר במיוחד בשל יוקר המחיה: מחירי הדיור נסקו בשנים האחרונות ולמעשה הכפילו את עצמם, מחירי המזון גם הם גבוהים מאוד ועוד מכשול משמעותי בדרך לחיים עצמאיים באמת ולרווחה אמיתית הוא מחירי המכוניות ועלות החזקתן, שגם הם גבוהים להפליא.

שר שלום ג'רבי, מנכ"ל רשות השירות הלאומי אזרחי, בא במגע יומיומי עם הדור הצעיר – מיטב הנוער שבחר להתנדב לשירות לאומי למרות שקיבל פטור משירות צבאי, שמשקיע זמן רב ואכפתיות כדי לתרום לחברה בה הוא חי – ובמקרים רבים מרגיש שלקברניטי המדינה לא אכפת ממנו. מגמה זו מדאיגה מאוד את ג'רבי, שגדל על ערכים כמו אהבת העם, אהבת המדינה ואהבת הארץ (הערכים שמנחילה תנועת הנוער בני עקיבא לבני ובנות הציונות הדתית), וגם כיום הוא מאמין בהם ומעביר אותם הלאה, אולם במקביל הוא מבין כי יוקר המחיה בתחום הרכב ובכלל פוגם בסופו של דבר במוטיבציה של הצעירים לתרום באמת למדינה, ועלול לחבל בלכידות החברתית החשובה כל כך לעם ישראל.

למה מחירי המכוניות כה גבוהים?

צעירים ישראלים רבים מתמרמרים על המצב שבו מחיר רכב חדש במדינות רבות ברחבי העולם נמוך במידה משמעותית ממחיר רכב זהה כאן בארץ (מה גם שבמקרים רבים השכר הממוצע באותן מדינות גבוה יותר, כך שלכל אחד קל הרבה יותר להגיע למכונית משלו).

שר שלום ג'רבי מסביר כי הסיבה העיקרית למחירי המכוניות הגבוהים כאן בישראל היא המיסוי הכבד.

ראשית, על כל רכב שמגיע לישראל מוטל מכס בשיעור של 83%!

שנית, ישנו המע"מ שגובהו 17%.

שלישית, אם מדובר ברכב שאינו מגיע ממדינת המקור שלו (למשל דגם כזה או אחר של פולקסווגן שלא יוצר בגרמניה) או ממדינה שאין לישראל הסכם סחר איתה, מתווסף עוד מס בשיעור 7%.

מס נוסף הוא על רכבי יוקרה שמחירם מעל 300,000 ש"ח, אם כי עבור הצעירים בארץ מן הסתם מס זה אינו רלוונטי.

לצד כל המיסים הנ"ל ישנן גם הטבות למי שקונה רכב שאינו מזהם (כלומר בעל דרגת זיהום אוויר נמוכה יחסית) ושמאובזר באביזרי בטיחות, אולם גם כך המיסים הגבוהים שקבעה המדינה מקשים מאוד על כל צעיר לקנות רכב חדש – ובאופן טבעי המחירים הגבוהים של מכוניות חדשות מושכים כלפי מעלה גם את רמת המחירים בשוק המכוניות המשומשות.

מדוע מחירי הדלק גבוהים?

לא רק קניית רכב כרוכה בהוצאה כספית כבדה אלא גם החזקתו, ובפרט מדובר במחירי הדלק הגבוהים.

גם במקרה זה, מסביר שר שלום ג'רבי, הסיבה העיקרית היא המיסוי הכבד המוטל על הדלק, כך שגם כשמחירו בעולם יורד כאן בארץ עדיין נדרשים הצעירים (ולא רק הם, כמובן) להיפרד מסכום כסף בלתי מבוטל כל פעם שהם נכנסים לתחנת דלק.

איך שירות לאומי עוזר לפי שר שלום ג'רבי?

בוגרי השירות הלאומי אזרחי זכאים למענק שחרור וכן לפיקדון אישי, שאותו ב-5 שנים הראשונות ניתן לנצל רק למטרות ספציפיות (ובהן לימודים, חתונה והקמת עסק), אבל לאחר מכן ישנן עוד שנתיים שבהן ניתן להשתמש בפיקדון לכל מטרה כולל קניית מכונית או החזקתה.

שר שלום ג'רבי מודע לכך שהסכומים נמוכים יחסית – כמה אלפי שקלים – אולם ראשית, גם סכום צנוע יחסית הוא עזרה של ממש במקרים מסוימים, ושנית, גם שר שלום, כמו כולנו, מקווה שהמדינה תסייע לצעירים להגיע לרכב משלהם ולהחזיק אותו ובמקביל תפתח את התחבורה הציבורית כך שגם מי שלא מצליח להגיע לרכב משלו יוכל להתנייד בקלות.