כמות הרכבים בישראל הולכת ועולה והנתונים די מבהילים. מדי שנה בשנה, עולות כ-250,000 מכוניות חדשות על הכביש והמגמה נמצאת בעלייה חדה. את השלכות מגמה זו, אנו מרגישים בפקקים לעבודה מדי בוקר. לעומת זאת, מעט מאוד רכבים יורדים מהכביש. תעשיית הליסינג המתפתחת הפכה את מכירת הרכבים הישנים לבלתי משתלמת ולכן רכבים רבים הולכים ומתיישנים. זוהי הסיבה שגרוטאות המתכת הפכו במובנים רבים למכת מדינה.
השלכות שליליות רבות
מגמה זו גוררת אחריה השלכות קשות רבות בטווח רחב של תחומים.
- נזקים כלכליים – רכבים מושבתים עדיין חייבים בביטוח ובאגרות רישוי יקרות.
- פגיעה במרחב העירוני – גרוטאות שנותרות בעומדן חוסמות את התנועה ומהוות מפגע אסתטי במרחב העירוני. רשויות מקומיות רבות פועלות על מנת לגרור רכבים אלו ולקנוס את בעליהן בסכומים כבדים.
- נזק סביבתי – גרוטאות רכבים גורמות לזיהום הסביבה. שמנים ודלקים מחלחלים אל הקרקע והחלודה פוגעת בבני אדם, בעלי חיים והצומח.
מסיבות אלו ורבות אחרות, הפתרון האחראי והיעיל ביותר הוא למכור את הרכב הישן לפירוק.
כיצד מתבצע פירוק רכבים?
לאחר פניה לגורם מקצועי הקונה רכבים לפירוק, ייגרר הרכב אל מגרש הפירוק. פירוק הרכב ייעשה במספר שלבים.
מחזור הזכוכית
ראשית, ינופצו כל חלונות ושמשות הרכב והשברים ייגרסו. רסיסי הזכוכית נאספים ומועברים אל מפעלי מחזור. שם, תותך הזכוכית ותשמש לייצור מגוון מוצרים – מבקבוקים ועד קערות.
טיפול בחומרים רעילים
כאמור, אחד מהגורמים המסוכנים ביותר בגרוטאות רכבים מגיע מתכולת הכימיקלים שבהן. לכן, יש לשאוב אותם לפני תחילת הפירוק עצמו. שמני בלמים וגיר, חומצת המצברים, נוזלי קירור ודלקים נשאבים מהרכב ומועברים למרכזי טיפול בכימיקלים. שם ניתן למחזר אותם לתוספים ומשביחי דלק שונים.
רכיבי הגומי
גם כל רכיבי הגומי ניתנים למחזור. לאחר פירוק הצמיגים, גומיות הדלתות, התושבות ושאר חלקי הגומי, ניתן לגרוס ולמחזר אותם. החוק הישראלי דורש לפרק צמיגים ולמחזרם. השלכת צמיג בשלמותו עשויה לגרור קנסות כבדים. לכן, עשרות אלפי טונות של צמיגים ממוחזרים מדי שנה. גריסי הגומי המופקים בתהליך משמשים למטרות רבות. המשטחים הרכים שניתן למצוא כיום במגרשי משחקים ומסלולי ריצה, מופקים בתהליך זה. בנוסף, ניתן להשתמש בחומר זה כאמצעי בידוד יעיל.
גריטת הרכב
לבסוף, מגיע החלק העיקרי בפירוק המכונית. שלדת ומסגרת הרכב כולה מועברת למכונת גריטה הגורסת את הרכב כולו לשבבים. במפעלי המחזור, יותכו השבבים וישמשו למגוון מטרות בתעשיית הבנייה.
תהליך אחד עם יתרונות רבים
על ידי מכירת הרכב לפירוק אנחנו מרוויחים כמה יתרונות:
- אין צורך עוד לשלם אגרות וביטוחים יקרים.
- אנחנו מסייעים להסיר מפגע סביבתי, תברואתי ואסתטי מהמרחב הציבורי.
- הגרירה היא על חשבון מפרק הרכבים ואנו נקבל סכום קטן על הרכב, שלא היינו מצליחים למכור בדרך אחרת.
- הסיכון בקבלת קנסות וגרירת הרכב על ידי הרשות המקומית מוסר ודאגה נוספת פשוט יורדת מהראש.