אם הרכב שלכם עומד לקראת טסט – גם אתם בטח מצאתם את עצמכם חוששים מפני הבדיקה. ההמתנה המתוחה בתור לקראת הבדיקה שתחליט האם הרכב שלכם יקבל את החותמת ויוכל להמשיך לנסוע, או שתאלצו להמשיך איתו למוסך לסבב תיקונים – ולחזור שוב למתחם הטסטים. המאמר שלפניכם ילווה אתם צעד אחר צעד בתהליך העברת הטסט, וגם יתן לכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לקבל את האישור המיוחל.
מה צריך לעשות לפני שניגשים לטסט – מכון רישוי?
הדבר החשוב ביותר שיש להגיע איתו לטסט במתחם מכון רישוי, חוץ מהרכב שלכם כמובן, הוא הוא אגרת טסט משולמת, שהתשלום אליה נקבע לפי סוג הרכב שלכם והשנתון שלו – ממאות שקלים בודדים ועד אלפי שקלים. לאחר התשלום, תדרשו להגיע עם הטופס למכון הרישוי, ועליו תקבלו את החותמת ככל שעברתם את הטסט. בלי הטופס משולם, לא תוכלו לגשת לטסט.
מה בדרך כלל בודקים בטסט?
חשוב לדעת שבדיקת טסט היא לא בדיקת מוסך, ולא נכנסים לרזולוציות מעמיקות. כלומר – יכול להיות שהרכב שלכם זקוק לטיפול של מוסך, אך בבדיקת הטסט זה לא יעלה. הסיבה לכך היא שבטסט בודקים אך ורק את היבט הבטיחות כדי לוודא שהרכב שלכם לא עלול לסכן אתכם ואת המשתמשים בדרך: איכות הבלמים, כיוון פרונט, פנסי רכב, מערכת הפליטה (זיהום אוויר עד לרמה המותרת), מצב הצמיגים כולל הרזרבי ואפילו את המגבים. כן, מגבים יבשים או קרועים עלולים להפריע לכם לראות את הדרך. בנוסף, בודקים את תעודת הזהות של הרכב, הלא היא לוחית הרישוי, והיא נדרשת להיות ברורה וישרה.
אילו אביזרים נלווים כדאי שיהיו ברכב?
מלבד תקינות של הרכב, יש חובה להחזיק בו ציוד נלווה שאמור לסייע לכם בזמן צרה: צמיג רזרבי, ג'ק, משולש אזהרה, אפוד זוהר ופח אשפה. למה פח אשפה? כי לכלוך וזבל ברכב עלולים להפריע לנהג בזמן הנהיגה, ואף להגיע לאזור הבלם והגז ולהפריע לתנועת הרגליים. עם זאת, כדאי לומר – לא כל הבודקים מקפידים על האביזרים הנלווים.
כיצד כדאי להיערך לבדיקה?
כדי להימנע ממצב בו מחזירים אתכם למוסך לאחר שכבר הגעתם למכון הרישוי ואולי אפילו ביקשתם לקחת עבור זה חופש מהעבודה – כדאי לקחת את הרכב לבדיקה מקדימה במוסך, במה שקרוי "הכנה לטסט". במוסך יעברו על המערכות הרלוונטיות שנבדקות בטסט ויתקנו עבורכם את מה שדורש תיקון. הרי בכל מקרה תצטרכו לתקן – השאלה היא האם זה יהיה לפני הטסט או במהלכו. בנוסף, ישנם מוסכים אשר נותנים שירות של העברת הטסט עבורכם ובכך חוסכים לכם את העמידה בתור ואת הבדיקה. לבסוף, הם מחזירים אליכם את הרכב ואת טופס הטסט חתום. יש בכך יתרון מסוים כשהמוסכניק מכיר את בדיקת הטסט ויודע כיצד להתמודד עם שאלות או הערות של מי שבודק את הרכב.