שוק הליסינג במדינת ישראל הינו שוק גדול מאוד המספק שירותים לאלפי לקוחות באופן יומיומי. למעשה, חברות הרכב המובילות בשוק הישראלי מחזיקות למעלה ממאתיים אלף רכבים אותם הן משכירות בתנאים שונים לנהגים בארץ במסגרת חכירה פרטית או במסגרת חכר תפעולי הניתן לחברות וארגונים. בעמוד זה נפרט על המשמעויות של ליסינג ועל הסוגים השונים שלו, נדבר על העלויות השונות ועל ההיבטים החשובים שבסגירת עסקה בתחום זה.
ליסינג ידוע בארץ ישראל גם בכינוי שכר מכר, היא למעשה שיטה למימון רכישה של ציוד מכל סוג. בארץ ישראל מונח זה (שבעברית תקינה נקרא חכירה או חכר) מתייחס בעיקר לשוק הרכבים, אך יכול להתייחס למימון של כל ציוד באשר הוא. ישנם מספר סוגים מרכזיים של אפשרויות חכר למכוניות – פרטי ותפעולי, לפרטיים ולארגונים. בפסקאות הבאות נסביר על תהליך החכר בשתי האפשרויות השונות שלו.
ליסינג פרטי וליסינג תפעולי – שיטת מימון ושיטה תפעולית להשכרת רכב
סוכנויות רכב רבות, כמו גם חברות השכרת רכב מאפשרות לקהל הלקוחות הפרטיים במדינת ישראל ליהנות ממימון בתנאים מועדפים לרכישת רכב חדש. מכיוון שערכו של רכב חדש שווה למספר שנים של עבודה תחת משכורת ממוצעת, כמעט כל משק בית או פרטי המעוניינים לרכוש רכב חדש או משומש במצב חדש נדרשים לקחת הלוואה מהבנק. ברוב המקרים, הבנקים יעמיסו על הלקוחות ריביות ותשלומים שונים בגין נטילת ההלוואה. על מנת להימנע מתשלומים אלו, סוכנויות ליסינג והשכרת רכבים מעניקות תנאי מימון לרוכשים רכבים דרכן תנאי מימון נוחים ומאפשרים. השיטה עובדת על העיקרון בו הרוכשים יכולים לשלם סכום התחלתי לרכישת הרכב, ולקבל אותו במקום. לאחר התשלום הראשוני תתקיים תקופת תשלומים חודשיים בה הרוכש משלם לחברת הליסינג תשלום חודשי קבוע, בדרך כלל לתקופה של 36 חודשים. בתום תקופה זו, ישלם הרוכש את שאר הסכום או יחליט להחליף את הרכב שרכב ברכב חדש באותה שיטת התשלום.
ליסינג תפעולי מיועד לחברות וארגונים המעוניינים להעניק לעובדיהם רכב צמוד, בין אם כחלק מדרישות העבודה, ובין אם כחלק מההטבות הניתנות לעובדים מסוימים בחברה או בארגון. חשוב לציין שלחברות וארגונים יש אינטרנט מבחינת מס להשתמש בשירותי חכר תפעולי. השיטה בה עובד חכר מסוג זה היא שהעובד בוחר את הרכב שלו משתי קטגוריות בסיסיות בדרך כלל, עליהן לא החברה ולא העובד משלמים סכום התחלתי, אלא סכומים חודשיים בלבד. העובד משתמש ברכב זה במשך 36 חודשים בהן משולמים תשלומים חודשיים קבועים בגין השימוש ברכב, ובסוף התקופה העובד יכול לבחור האם הוא מעוניין להשתמש ברכב אחר או שאינו מעוניין לחדש את התהליך.
האם יש עלויות נוספות מלבד העלות החודשית, ומי משלם על העלויות הנוספות במקרה של חכר חברה?
כל חברת ליסינג והעלויות שלה. מכיוון שמדובר בעסקאות רכב, יש הרבה מאוד פרטים שכדאי לשים אליהם לב, והרבה מאוד אותיות קטנות שיכולות להפיל כל אחד בפח. במידה ואתם מבצעים התקשרות עם חברת חכר מכל סוג, כדאי מאוד לבדוק את האותיות הקטנות בנוגע לסעיפים שונים להם יש השפעה חזקה על החזקת הרכב. סעיפים אליהם כדאי לשים לב הם פיגורים בתשלומים, ביטוחים ושירותים הנכללים בחבילת הליסינג ותחומי אחריות של חברת החכר.
במקרים של חבילות שדרוגים הנרכשות במסגרת חכר תפעולי, כל חברה וארגון קובעת את נהלי התשלום שלה. אין נוהל אחיד לגבי המשלם על הליסינג עצמו ועל השירותים הנוספים במסגרת ההסכם, וכל עובד מקבל את התנאים הייחודיים לו בעת העסקתו או בעת חתימה על חידוש חוזה העסקה.